Desatero pro zdravý pobyt na slunci

Desatero pro zdravý pobyt na slunci

Nezařazené

Ať jste právě na cestách za letním dobrodružstvím, nebo se na něj teprve chystáte, nikdy nepodceňte sílu letního sluníčka. Nezáleží na tom, jestli se budete toulat lesem, lézt po skalách, kochat se památkami nebo se slunit u vody, slunce na vás číhá všude. Jak se tedy v těchto dnech správně chránit před slunečními paprsky, aby vám nepřinesly bolestivé následky? Stačí dodržovat naše desatero!

1. Připravte se na opalování

Toužíte po krásném a zdravém opálení? Začněte své tělo připravovat už dopředu. Zařaďte do svého jídelníčku betakaroten.  Navíc má příznivý vliv na zdraví pokožkyzvyšuje její odolnost před stresem způsobeným UV paprsky. Jak dlouho betakaroten užívat, aby se dostavily kýžené výsledky? Minimálně se doporučuje 14 dní.

2. Kdo maže, ten jede

Namazat se opalovacím krémem nebo olejem, který chrání naši pokožku před účinky slunečního záření, je pro mnohé z nás samozřejmostí. Otázka ale zní, kdy krém použijete poprvé? Je to až u vody, v půlce túry nebo po celodenním výletu městem? Aby krém plnil svou funkci, je potřeba mu v první řadě dát prostor na to se vsáknout do pokožky. Proto byste krém měli použít ještě doma, zhruba 20 – 30 minut před tím, než vyrazíte ven.

Opalovací krém
Opalovací krém je základ, bez kterého může sluníčko vaší kůži pořádně ublížit

3. Používejte kosmetiku určenou pro váš fototyp

K výběru toho správného opalovacího přípravku, který vás dostatečně ochrání, je potřeba znát i svůj fototyp. O co jde? Ke každému z nás byla matka Příroda jinak štědrá co se týká množství pigmentu v pokožce, a právě jeho množství označujeme jako fototyp. Celkem rozlišujeme 4 fototypy. Čím méně pigmentu máte, tím nižší fototyp, tím méně jste chránění před slunečním záření, a o to více musíte pokožku chránit přípravky s vysokým ochranným faktorem.

4. Pozor na vodu

Slaná i sladká voda, dokonce náš vlastní pot snižuje efektivitu použitých ochranných prostředků. Myslete na to a nezapomínejte ochranný film na své pokožce pravidelně obnovovat. V ideálním případě se každou hodinu a půl namažte znovu a nikdy nepoužívejte kosmetiku s prošlou dobou trvanlivosti. Nejenže takové přípravky ztrácejí svou ochrannou vlastnost, ale navíc u citlivějších lidí mohou vyvolat i kožní reakce.

5. Nezapomínejte na doplňky

Opalovacím krémem ochrana před sluncem ani zdaleka nekončí. Pokožka totiž není jediná, co je třeba před UV zářením chránit. Jsou to i naše oči, kterým UV záření také nesvědčí. Nevycházejte tedy bez slunečních brýlí, které nejsou jen slušivým doplňkem, ale i ochranným prvkem. Pokud přidáte i pokrývku hlavy, zabijete dvě mouchy jednou ranou.

Čeká vás několikahodinová túra na přímém slunci? Nezapomeň na vhodné oblečení, které je vybaveno UV ochranou.

Letní pokrývka hlavy
Správné doplňky vás nejen ochrání, ale ještě ještě dodají i šmrnc

6. Zrádný stín

Že jste ve stínu chráněni a nemůžete se spálit? To je bohužel jeden z nejčastějších omylů. To, že není nebe bez mráčků, ještě neznamená, že slunce ztratilo svou sílu. Sluneční paprsky a UV záření se totiž stále odrážejí od okolí a největší sílu mají během poledne mezi 11 – 13 hodinou. Snažte se proto v tomto období nepobývat na přímém slunci a nezapomínejte ani na opalovací krém a pokrývku hlavy. I ve stínu se totiž můžete snadno spálit.

7. Pitný režim

dětský pitný režim
Pitný režim je potřeba dodržovat nejen v létě

Dodržovat správný pitný režim není jen otázka léta, ale celoroční výzva. Nicméně právě v létě může mít jeho zanedbání vážné následky. Doplňujte teda tekutiny pravidelně. V ideálním případě by měl dospělý člověk vypít 2,5 litru neperlivých a neslazených nápojů za den. U dětí je to samozřejmě o něco méně a to 1,5 – 2 litry denně.

Pijete zdravě? Právě tuto otázku jsme podrobně rozebrali v našem starším článku, kde vám navíc i ukážeme, že dodržovat správný pitný režim nemusí být žádná věda.

8. Vyhněte se parfémům

Přes léto se zkuste vyvarovat používání parfémů nebo parfémovaných ubrousků. Proč? Některé složky parfémů zvyšují citlivost pokožky vůči slunečním paprskům a výsledkem mohou být nepříjemné pigmentové skvrny nebo zarudlá kůže.

9. Myslete i na péči po opalování

Stejně tak, jako je důležitá péče o pokožku před a během opalování, tak o ni nezapomínejte pečovat ani po opalování. Jak? Celodenní nápor sluníčka pokožku vysušuje, proto ji po opalování pořádně hydratujte krémem po opalování, nebo tělovým mlékem.

10. Nechte opalování na jindy, pokud:

  • vás trápí infekční onemocnění
  • právě užíváte léky, které zvyšují citlivost ke slunci – například antibiotika, antirevmatika ve formě mastí nebo gelů 
  • máte větší množství pigmentových znamének nebo měl někde ve vaší rodině melanom
  • jste těhotná
  • jde o miminko do 1 roku – to by nemělo být vůbec vystaveno přímému slunci

Související články

Sledujte nás na Instagramu a Facebooku