Zpátky do práce i do školy: Proč imunita trpí? – 2. díl

Zpátky do práce i do školy: Proč imunita trpí? – 2. díl

Prevence

Víte, jak po návratu do školy a do práce podpořit imunitu celé rodiny? Máme pro vás další díl rozhovoru s imunologem MUDr. Peterem Mikoláškem z Kliniky dětských infekčních nemocí Dětské nemocnice FN Brno, kde se vše dozvíte.

Jak účinně podpořit imunitu u dětí?

V dětském věku máme vcelku dobře propracovaný vakcinační program, ve kterém jsou zařazeny prevence onemocnění, které můžou probíhat velmi vážně až fatálně a ohrožují děti na životě, nebo způsobují chronické následcích. Kdysi ve středověku se dětem do 2 let nedávaly jména pro vysokou úmrtnost v kojeneckém a batolecím věku. Až se dítě dožilo 2 let, tak dostalo jméno. Mnoho dětí umíralo na kojenecký tetanus, záškrt, černý kašel, hemofilové infekce. Nebo měly trvalé následky po infekci virem dětské mozkové obrny. Tyto nemoci jsou nyní preventované v základním očkovacím schématu. Když se jedná o stimulaci dětského imunitního systému, tak je určitě vhodné otužování, pobyt venku v přírodě, vyvážená, pestrá strava, bohatá na zeleninu, ovoce, vlákninu a harmonický partnerský přístup ve výchově.

Důležitá je i fyzická aktivita, která rozvíjí nejen kosterní a svalový aparát, ale má přesah i na dobře fungující imunitní systém. Občas děti svými častými onemocněními reflektují rodiče. Takže jsou jejich zrcadly. V nefunkčních rodinách, nebo kolektivech děti často trpí, a když nejsou verbálně dostatečně zdatné a silné, tak nám jejich psychickou dysharmonii dávají najevo častými somatickými onemocněními.

A jak ji podpořit u dospělých?

Pro dospělý věk platí pro podporu imunitního systému stejná pravidla jako v dětském věku. Tedy eliminovat stres, dostatek spánku, dostatek fyzického i psychického relaxu, adekvátní denní fyzická aktivita, upravení životosprávy ve smyslu omezení alkoholu, kouření a také výběr stravy, která má pro nás a pro naše zaměstnání, nebo životní styl adekvátní nutriční a energetickou hodnotu.  Vyhýbat se v době epidemií zařízení s kumulací lidí jako jsou nákupní centra, městská hromadná doprava, nebo jiných akcí s větším množství lidí na malém prostoru s nedostatečnou cirkulací vzduchu. Z velké oxfordské studie, kde bylo zahrnuto přes 16 tisíc lidí, vyplynulo, že největším rizikovým faktorem nemocnosti lidí byly mezilidské vztahy. Lidi, kteří měli v pořádku vztahy byly méně nemocní než lidi, kteří měli nějaké mezilidské vztahové problémy.

Které potraviny jsou vhodné na posílení imunity?

Naše tělo je moudré, nastavené tak, aby bylo schopné z minima vytěžit maximum. Byli lidé, co přežili koncentrační tábory o chlebu a vodě a dožili se v dobrém zdraví mnoho let. Jsou také lidé žijící v arktických oblastech odkázáni jen na omezené zdroje, bez zásadní variability potravin a dožívají se ve zdraví také vysokého věku. Naši předkové měli daleko menší výběr potravy, než máme my a taky se mnozí z nich dožili vysokého věku a v dobré zdravotní kondici. Takže obecně zavedené termíny, že pestrá strava bohatá na omega 3 mastné kyseliny, stopové prvky, vitamíny, aminokyseliny a mikronutrienty jsou nevyhnutelné pro zdravý život a dobrý imunitní systém, nemusí být až tak zásadní. Každý jaksi vnitřně víme, co nám chutná, co naše tělo “potřebuje“.

Někdo pije denně mléko a nedokáže si představit život bez něj, někdo má po mléčných výrobcích průjem, a tak mléko ani mléčné výrobky celoročně nejí. Někdo nejí ryby, někdo maso, někomu nechutná avokádo… Takže vypíchnout přesné potraviny, které zlepšují imunitní systém by bylo nepřesné. Je to stejné jako určit věci a činnosti, které vám zaručí, že budete šťastní. Někdo má rád operu a relaxuje a medituje při ní, někdo techno a někdo dechovku. Někdo běhá, jiný hraje tenis či cvičí jógu. Asi stejné to bude s jídlem. Pokud vynecháme fast foody, polotovary, chemicky upravené a masově vyráběné produkty hezky zabalené, tak si vzpomeneme, co jedly a vařily naše babičky a maminky a co nám z toho chutnalo. Kde nakupovaly, s jakou láskou nám jídlo připravovaly. Když ho se stejnou láskou budeme připravovat i my pro nás a naše blízké, tak to bude to jídlo, které bude posilovat náš imunitní systém i imunitní systém všech okolo.

Čím si naopak můžeme imunitu pokazit?

Imunitní systém si zahlcujeme právě chemicky upravovanými potravinami. Naše tělo, náš enzymatický systém a ani náš imunitní systém je nezná. Všechno, co sníme, naše tělo musí nějak enzymaticky zpracovat. A existuje mnoho látek (barviv, konzervantů, ochucovadel) přidávaných do potravin, které jsou pro naše tělo nové a neznámé. Nikdo detailně netuší, jak naše tělo s těmito novými molekulami zachází, kde se ukládají, jak se metabolizují a jak se vylučují. Samozřejmě imunitní systém trpí při užívání alkoholu, kouření, užívání drog nebo i při užívání řady léků. Některé cíleně a některé jako součást vedlejších nežádoucích účinků můžou tlumit náš imunitní systém.  Imunitní systém je velmi citlivý i na naše psychosociální prostředí a ladění, takže při nakupení psychického nebo fyzického stresu je i naše imunita pod větším tlakem.

Co vše, kromě posílení imunity, můžeme udělat pro to, abychom návrat do práce nebo do školy zvládli ve zdraví?

Je mnoho činností, které nám dělají radost, které jsou často smyslem života. Každý o těch činnostech ví. Někdo chodí na kávu s kamarádkou, někdo na fotbal, někdo na vernisáž, někdo na aerobic, jiný do posilovny. Každý jsme unikát a máme proto i unikátní vlastnosti, potřeby, schopnosti. Nejdůležitější ale je zůstat bdělý. Bdělí sami k sobě, k okolí, k lidem. Jen bdělost nás může udržet v tělesném i duševním zdraví. Eliminovat stres, eliminovat práci, která nedává smysl, eliminovat lidi a činnosti, kteří nás vyčerpávají. Vyměnit honbu za penězi, tituly a honbu za sebou samým. Dbát na to, abychom dělali věci, které nám dělají radost, jsou tvůrčí, přispívají nějakým způsobem do celku. Pomáhali ostatním a tím i sobě. Abychom si vybrali školu, nebo zaměstnání, která ladí s naším vnitřním nastavením, prostě abychom dělali to, co nás baví. Abychom dokázali rozpoznat to, co nás oslabuje a našli sílu takové zaměstnání, nebo životní styl opustit a najít to, co nás naplňuje a obohacuje nejen materiálně.

Co děláte pro svou imunitu vy? Dejte nám vědět do komentářů na Facebooku.

 

 

Sledujte nás na Instagramu a Facebooku

  • Vypnout ⏹, zapnout ▶, ztlumit ⏬, zesílit ⏫.
S kým se nejčastěji hádáte o nastavení klimatizace v autě? 🚗
Kdyby vás z ní cestou na výlet škrábalo v krku, stačí zastavit na benzínce, protože i tam seženete doplněk stravy Tantum Natura který je vhodný i pro děti od 3 let. ▫️
▫️
▫️
#tantumnatura #tantumfamily #tantumtipy #benzina #auto #klimatizace #zima #horko #leto
  • Na profilu naší milované Marty @marta.jandova si můžete zasoutěžit. 💚 Ve hře je nové album, doplněk stravy Tantum Natura a další nezbytnosti pro letní dobrodružství. 🌞 ▫️
▫️
▫️ #tantumnatura #tantumfamily #pastilkynahlas #soutez
  • Dovolená znamená míň spánku a nové prostředí, které může přinést nemoc. 🤒 Jak děti ochránit, aby si užily dovolenou bez škrábání v krku?
Předcházejte situacím, které způsobují oslabení organismu. Děti by tedy měly mít dostatek spánku 🛏 a nepřehánějte to s klimatizací v autě 🚗.
Pokud nachlazení přece jen příjde, snažte se ho podchytit hned v začátku. Pokud si vaše dítko postěžuje na škrábání v krku, hodí se mít po ruce doplněk stravy #tantumnatura. 👍
◾
◾
◾
#dovolena #tantumradi #tantumtipy #rodinnadovolena #leto #prazdniny #rodina #vylet #zabava #sranda #nemoc #zdravi #tantumfamily
  • Letní zahradní oslava nebo festival pod širým nebem? ☀ Pokud si rádi zazpíváte jak na festivale, tak i v kruhu přátel na vaší zahradě 👩‍🎤, může se vám stát, že ráno po probuzení sotva promluvíte. Pro tyto případy s sebou mějte po ruce doplněk stravy #tantumnatura, který vám pomůže najít váš ztracený hlas. 🎤
◽
◽
◽
#tantumfamily #tantumtipy #tantumleto #festival #leto #oslava #slunce #rodina #pratele #zavaba #zpev #hlas #nahlas