Zázračně léčivá skořice: Pravda, nebo mýtus?

Zázračně léčivá skořice: Pravda, nebo mýtus?

NezařazenéPrevence

Okořeňte si život špetkou skořice a budete zdraví jako rybičky. Aspoň tak to vypadá podle babských rad a informací, které najdete na internetu. Jak je to s léčivými schopnostmi skořice? Jsou opravdu takové, jak se tvrdí?

Zjistili jsme to pro vás a na pomoc jsme si přizvali odborníka: doc. PharmDr. Karla Šmejkala, Ph.D., z Ústavu přírodních léčiv Farmaceutické fakulty Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně.

Léčebná kúra z kůry

Co je vlastně skořice zač? Jde o kůru skořicovníku, tropického stromu, který dorůstá do výšky i několik desítek metrů. Kůra se suší a používá jako koření.

A nejen jako to. Sehnat můžete i skořicové krémy nebo doplňky stravy ze skořice – právě pro její účinky. A jak je to s nimi? V téhle otázce se můžeme opřít o studie.

„Skořice je z pohledu fytochemika nebo farmaceuta velmi zajímavá. Jen zběžný průzkum internetových vědeckých databází odhalí za posledních 10 let více než 1000 publikovaných prací, dotýkajících se obsahových látek a využití skořice. Výzkum účinků zahrnuje protivirovou a antibakteriální aktivitu, ale i snižování hladiny krevního cukru.“

Léčí, chrání, pomáhá

Skořice obsahuje řadu prospěšných látek, mezi nimi například antioxidační látky zvané polyfenoly. Nejen díky nim pomáhá celému organismu. Má tyto účinky:

  • Zlepšuje trávení – to proto, že pomáhá štěpit tuky a „zahřívá“ zažívací systém, podporuje také chuť k jídlu.
  • pozitivní vliv na hladinu cukru v krvi. Tím pomáhá cukrovkářům, jak ukázala tato studie.
  • Působí na krevní oběh a snižuje krevní tlak stejně jako hladinu cholesterolu.
  • antibakteriální a protizánětlivé účinky.
  • Pomáhá při nachlazení a chřipce.
  • Má silné antioxidační účinky.

Víte, že existuje oficiální škála antioxidační síly potravin? Jmenuje se ORAC (oxygen radical absorbance capacity) a skořice má své místo na předních pozicích jisté.

Popisován je antibakteriální efekt, antivirotický účinek, podpora pocení, zlepšení chuti k jídlu, snížení glykémie. Dobrých klinických studií je relativně málo, ale například v ČR je popisováno i použití na centrální nervovou soustavu při změně nálad, nervozitě, poruchách spánku, při nachlazení. Popisováno je zevní použití u bolestí svalů nebo neuritíd.

Může se skořice vážně chlubit všemi těmito účinky? Jejími účinky zabývala řada studií. V češtině si můžete přečíst například tuto diplomovou práci z Ústavu chemie potravin a biotechnologií VUT. Ta udává, že skořice působí proti bakteriím a kvasinkám, a tak může fungovat i jako silný přírodní konzervant potravin.

Dostaňte skořici do těla

Aby měla skořice požadované účinky, měli bychom jí sníst menší čajovou lžičku denně – alespoň v období nachlazení a chřipek. Nemusíte si kupovat speciální doplňky stravy, ale jíst každý den skořicové šneky bychom vám také nedoporučili. Zkuste spíš některý z následujících tipů:

  • Smíchejte skořici s medem a mlsněte si. Tato kombinace chutná skvěle.
  • Přidejte skořici do čaje. Zahřeje a zachutná vám.
  • Přimíchejte skořici do ranního jogurtu nebo smoothie.

Skořici bych doporučil nejlépe ve formě tinktury nebo standardizovaného extraktu.

Další zajímavé čtení a tipy pro zdraví

Související články

Sledujte nás na Instagramu a Facebooku