„Jet lag“: Rady lékařky + 11 tipů, jak zvládnout pásmovou nemoc

„Jet lag“: Rady lékařky + 11 tipů, jak zvládnout pásmovou nemoc

Prevence

Jak zvládáte časové posuny při cestování? Hodinka není problém, ale 6 nebo dokonce 8 hodin už dá člověku zabrat. I když se s „jet lagem“ nedá stoprocentně vyrovnat jinak, než že si postupně zvyknete na nové časové pásmo, máme pro vás 11 tipů, jak zmírnit jeho příznaky. O radu jsme požádali také praktickou lékařku MUDr. Ivonu Prokopcovou.

Co je to jet lag?

Jet lag, pásmová nemoc nebo také desynchronóza je souhrnný název pro potíže, které vznikají při cestování přes více časových pásem. V krátkém čase musíte přeřídit své „vnitřní hodiny“ – to se může krátkodobě projevovat únavou, nespavostí, dezorientací, bolestí hlavy, žaludečními potížemi i problémy s koncentrací.

Tyto potíže se objevují při cestách na východ i na západ. Při cestách na západ jsou mírnější, záleží ale na každém z nás i aktuálním rozdílu počasí v obou destinacích. Hůř budou cesty snášet starší nebo oslabení lidé.

„Při překročení několika časových pásem a pobytu daleko od domova dochází k narušení přirozeného biorytmu. Několik dní pak trvá, než si zvykneme, býváme ospalí, nevýkonní. Pásmová nemoc bývá doprovázena bolestmi hlavy, nevolností, nespavostí. Změny však každý jedinec zvládá individuálně. Obecně platí, že hůře se organismus vyrovnává s cestou na východ, hodiny se přičítají, den pokročí. Lépe se tedy se změnou časových pásem vyrovnáme při denním letu na západ, kde je o několik hodin méně,“ říká MUDr. Prokopcová.

starší muž si čte v noci v letadle
Pomůže vám relax už v letadle. Co dál? To vám hned povíme.

A jak na něj?

Asi se vám při cestě do Los Angeles nepovede vykročit z letadla a bez problému přejít na místní čas. Můžete si ale přechod usnadnit. Jak?

  1. Začněte pomaličku už pár dní před odletem: po hodince posouvejte dobu, kdy jdete spát, podle pásma, kam míříte.
  2. Dostatečně spěte. Neošiďte se o svých poctivých 8 hodin spánku především poslední noc před odletem.
  3. Pokud přiletíte ve dne, pospěte si i chvíli před odletem.
  4. Zvlášť pár dní před odletem dbejte na zdravou a lehkou stravudostatečný pitný režim.
  5. Hodně pijte (vodu, ovocné šťávy, čaje) i v průběhu letu.
  6. Při letu relaxujte, prospěte se, snažte se strávit co nejmíň času s mobilem nebo tabletem.
  7. Nepijte alkohol ani kávu – to platí před letem, v průběhu i den po příletu.
  8. Po příletu se snažte fungovat podle místního času: jděte spát až večer a vstávejte ráno.
  9. Můžete si pomoct i krátkým spánkem po příletu, ne ale víc než hodinovým.
  10. Po příletu buďte přes den co nejvíc na denním světle a večer ztlumte světla a nekoukejte do telefonu. Světlo ovlivňuje vylučování spánkového hormonu melatoninu, který vám pomůže přeřídit vnitřní hodiny.
  11. Ráno po probuzení roztáhněte závěsy a rozhýbejte se. Světlo a pohyb dají tělu signál, že je čas vstávat, a tak si snáz navyknete na nový režim.

Paní doktorka radí: „Doporučuji dle možností volit spíše denní než noční let a před odletem na východ jít doma spát o hodinu dříve. Již během letu jíst jen lehce, hodně pít, omezit kávu, při únavě zkusit usnout, střídat aktivity, vždy využít možnosti se protáhnout v uličce letadla. Po příletu si řádně odpočinout, neplánovat náročné aktivity hned první den. V dalším dnech se již snažíme sladit s místním časovým nastavením.“

Zmírněním příznaků pásmové nemoci se zabývá například americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí v tomto článku.

Sociální jet lag: Z pásma do pásma bez cestování

V poslední době se často objevuje i pojem „sociální jet lag“. O co jde? Je to nově objevený fenomén, který nám znepříjemňuje životy podobně jako klasický jet lag. Pokud ve všední den málo spíte a o víkendu dospáváte, fungujete pravidelně ve dvou časových pásmech. To má za důsledek spánkovou deprivaci a potíže od únavy po snížení schopnosti koncentrace.

Jak se s každotýdenním „posunem“ vypořádat? Snažte se ho minimalizovat. Pokud nemůžete posunout čas, kdy chodíte do práce, přeřiďte své víkendy tak, aby mezi nimi a všedním dnem nebyl velký rozdíl. V týdnu choďte spát dřív a dbejte na dostatek kvalitního spánku.

Máte známé cestovatele nebo znáte někoho, kdo věčně chodí po světě s kruhy pod očima? Pošlete mu náš článek, věříme, že mu pomůže.

Tip na čtení: Chystáte se na cesty? Přečtěte si článek Lékárnička na rodinnou dovolenou: Co nesmí chybět? Dozvíte se i to, jaké léky si můžete vzít do letadla v příručním zavazadle.

Související články

Sledujte nás na Instagramu a Facebooku