Imunita: Jak ji připravit na zimu

Imunita: Jak ji připravit na zimu

Prevence

Z vyhřátého pelíšku do kruté zimy, tramvaje plné bacilů a kancelář plná kašlajících kolegů. Imunita svádí v zimě neustálý boj s okolím. Pojďte ji na to připravit.

Imunita, těší mě

Víte, že rozlišujeme dva druhy imunity? Jedním z nich je vrozená (nespecifická), která nás chrání před všudypřítomnými bakteriemi a viry. Získaná (specifická) imunita je bojovník proti konkrétním onemocněním. Přesně proto podstupujeme očkování nebo schválně necháváme své děti nakazit neštovicemi. Naše tělo si stykem s nemocí vytvoří protilátky, které může v budoucnu „vytasit“ kdykoli bude potřeba.

Vylepšit můžete samozřejmě i vrozenou imunitu. Ale neposílíte ji ze dne na den, pojďte na ní zapracovat už teď a ušetřete si spoustu starostí později.

Jezte pestře

Díky vyváženému jídelníčku imunitu nenásilně popostrčíte správným směrem. Co by měl takový jídelníček obsahovat?

  • Bílkoviny, které jsou „stavebním kamenem“ živých organismů a mají celou řadu funkcí. Doplníte je masem, vejci, mléčnými výrobky, sýry nebo luštěninami.
  • Ovoce a zelenina by měla být samozřejmostí, ale opakování je matka moudrosti. Denně si dopřejte pořádnou porci vitamínu C, ať už ve formě ovoce nebo třeba kysaného zelí.
  • Potraviny bohaté na probiotika – tělu prospěšné bakterie, které jsou součástí zdravé střevní mikroflóry. Najdete je v jogurtech, plísňových sýrech nebo acidofilním mléku.
  • Pokud nejste vegetariáni, nejspíš do jídelníčku zahrnujete kuřecí a rybí maso, což je jedině dobře. Obsahuje totiž vitamín B5, který přispívá k normální duševní činnosti a energetické rovnováze těla . Pokud masu neholdujete, doplníte ho ořechy a semínky, které navíc obsahují i další imunitě prospěšnou látku – selen.

Hoďte se do pohody

Zatímco krátkodobý stres vás může motivovat k větším výkonům v práci nebo ve škole, dlouhodobý stres je jedním z největších nepřátel vašeho zdraví. Biochemické pochody při dlouhodobé stresové zátěži oslabují imunitní systém a vás pak může skolit i menší kontakt s bacily. Jestli jste neustále „na hromadě“, zamyslete se, jestli za to nemůže právě stres, kterému dennodenně čelíte.

Otužujte se

Nemusíte hned skákat do ledového rybníka, jděte na to pěkně pomalu. Nejjednodušeji se můžete vrhnout na otužování během sprchování. Nejprve zakončete každou sprchu vlažnou vodou, po dvou týdnech můžete přejít na studený „finiš“. Můžete vyzkoušet i střídání teplé a studené vody. Po dalších čtrnácti dnech už vaše tělo zvládne celou studenou sprchu jako nic. Přizpůsobte otužování i domácnost – zapomeňte na přetopené místnosti. Zvlášť v ložnici vám pro zdravý spánek prospěje teplota maximálně 18 °C.

Jaké jsou vaše rady pro silnou imunitu? Dejte nám vědět do komentářů.

Související články

Sledujte nás na Instagramu a Facebooku